Zaprzyjaźniona szkoła

T.MasarykWyraz ‚Masarykowa” to imię jakie nosi szkoła w Broumovie z którą współpracujemy. Tomáš Garrigue Masaryk – (1850 – 1937) był pierwszym i najdłużej urzędującym prezydentem Czechosłowacji, nazywany ojcem niepodległej Czechosłowacji. Był filozofem, socjologiem, m.in. wykładał filozofię na uniwersytecie w Pradze. T. Masaryk założył Czeską Partię Postępową, która wysunęła m.in. żądanie przyznania ziemiom czeskim autonomii w ramach monarchii austro-węgierskiej. Jest uważany za współtwórcę niepodległej Czechosłowacji (obecnie państwo to nosi nazwę Czechy) – źródło Wikipedia.

Logo szkoły:
logo_czechyhttp://www.zsbroumov.cz/

Nasza współpraca ze szkołą w Broumovie rozpoczęła się jesienią 2008 r. Na jednym z pierwszych wspólnych spotkań 29 września 2008 r. ustaliliśmy ramowy plan działań na rok szkolny 2008/2009.
szkola1
Nauczyciele z Broumova bardzo gorąco powitali naszą delegację. Mieliśmy okazję opowiedzieć o naszej szkole. Rozmawialiśmy o systemie edukacyjnym w Czechach.
szkola2szkola4 szkola3
Po lewej stronie na zdjęciu powyżej siedzi Pani dyrektor szkoły w Broumovie – mgr Vlasta Šrottová. W języku czeskim dyrektorka to „ředitelka”. Po środku siedzi Pani Urszula Lajšova – mama naszej uczennicy, która mieszkała razem z rodziną przez kilka lat w Broumovie, i teraz pomagała nam w tłumaczeniu.
Spotkaniu towarzyszyła bardzo miła atmosfera. Miałyśmy okazję obejrzeć całą szkołę, zajrzałyśmy do kilku klas.


Delegacja  naszych nauczycieli miała okazję w listopadzie obserwować zajęcia w szkole czeskiej. W tym dniu akurat odbywały się zajęcia na terenie całej szkole, podczas których uczniowie broumovskiej szkoły integrowały się z dziećmi niepełnosprawnymi. Zajęcia były bardzo ciekawe. Podczas nich uczniowie pełnosprawni próbowali wczuć się w sytuację uczniów niepełnosprawnych: głuchych, niewidomych, niepełnosprawnych ruchowo. Np. grupa uczniów próbowała nalać do szklanki wody, namalować obrazek, wykonać inne proste, codzienne czynności  mając zasłonięte oczy. Nie bylo łatwo…
28 listopada 2008 r. zaprosiliśmy nauczycieli z Broumova do naszej szkoły. Tym razem goście uczestniczyli w wybranych lekcjach. Obserwowali sposób prowadzenia zajęć przez naszych nauczycieli m.in. na języku polskim, przyrodzie, religii, plastyce. Zaproszonym gościem był również Pan Andrzej Behan – Przewodniczący Rady Miejskiej w Nowej Rudzie, nauczyciel historii, języka niemieckiego, autor przewodnika po Nowej Rudzie, który opowiedział o wspólnej historii naszych miast i oprowadził nauczycieli z Broumova po Nowej Rudzie pokazując zabytki naszego miasta. Po południu nasi nauczycieli przygotowali i zapoznali gości z polską tradycją obchodzenia wieczoru andrzejkowego. Koleżanki z Czech poznały nasze typowe zabawy andrzejkowe: lanie wosku, wróżby różnego typu, zabawy w kole przy muzyce. W Czechach ten zwyczaj jest nieznany. 
15 grudnia 2008 r. grupa naszych uczniów z III-ich klas pojechała do Broumova – gdzie brała czynny udział w zajęciach, podczas których przygotowywała ozdoby na choinkę razem z czeskimi dziećmi, uczyły się czeskich kolęd (fotogaleria).


Wiosna 2009 r. – tuż przed świętami Wielkanocnymi gościliśmy delegację 20 uczniów wraz z opiekunami w klasach I-III. Tym razem nasze dzieci i nauczycielki klas młodszych z pomocą Rady Rodziców przygotowały spotkanie, podczas którego dzieci wykonywały różne ozdoby na świąteczny stół. Dzieci z Czech poznawały polskie tradycje wielkanocne.
17 czerwca 2009 r. – dwa autokary naszych sportowców pojechało do Broumova na sportowe zmagania. Zabawy na świeżym powietrzu bardzo podobały się naszym uczniom. Pogoda dopisała – świeciło pięknie słońce, powiewał lekki wietrzyk. Dzieci miały do pokonania tor przeszkód – podróż dookoła świata. Każda stacja symbolizowała dany kontynent, na którym dzieci miały zadanie do wykonania. Każda drużyna miała swój kolor, a skład był mieszany czesko-polski. Zabawy były zorganizowane na terenie przyszkolnym, a także w parku okalającym Klasztor w Broumovie. Był dla nas przygotowany posiłek – pyszne kanapki, ciasteczka, chłodne napoje. Zabawa była przednia. Każdy uczestnik dostał medal za udział w zabawie.
wrzesień 2009 r. – nasi uczniowie z klas III i IV z opiekunami mieli okazję zwiedzić miasto Broumov. Wycieczka była zorganizowana i sfinansowana przez Infocentrum w Broumovie. Widzieliśmy zabytki miasta, poznaliśmy jego historię. Każdy uczestnik otrzymał materiały promocyjne w języku polskim, wśród których znalazły się także informacje o zabytkach, które dzieci zwiedziły i zarys historyczny miasta.
grudzień 2009 r. – grypa przeszkodziła w kolejnym spotkaniu dzieci polskich z czeskimi. Tuż przed przerwą świąteczną szkoła czeska została zamknięta i wstrzymano przyjazd ich do nas. Dzieci czeskie miały tym razem poznawać polskie tradycje bożonarodzeniowe.


Od stycznia 2010 r. ruszyła realizacja projektu „Jak dobrze mieć sąsiada” realizowany jest w ramach Funduszu Mikroprojektów w Euroregionie Glacensis. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007-2013 oraz budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu Glacensis „Przekraczamy granice”.
I spotkanie 15 stycznia 2010 r. w Nowej Rudzie – tradycje i zwyczaje karnawałowe w Czechach i Polsce.
II spotkanie 12 marca 2010 r. w Broumovie – „Porusz umysł” – biorą udział chętni uczniowie z klas IV-VI wraz z opiekunami. Kolejnym spotkaniem, tym razem po stronie czeskiej- mogliśmy realizować założenia projektu i wziąć udział w Pikniku Edukacyjnym z okazji Międzynarodowego Dnia Mózgu. Był on poświęcony grom, zabawom poznawczym i logicznym. Ponad 120 dzieci z obu zaprzyjaźnionych szkół wspólnie rozwiązywało przygotowane zadania i wykonywało specjalne konkurencje. Podzieleni według kolorów na 12 drużyn uczniowie z Polski i Czech m.in. rozpoznawali stolice państw europejskich, rośliny i zwierzęta chronione, rozwiązywali łamigłówki matematyczne, świetnie bawili się podczas rozpoznawania smaków, potrafili nazwać zabytki i atrakcje turystyczne naszego pogranicza.

Gospodarze z Czech zadbali o wspaniały poczęstunek i miłą, serdeczną atmosferę. Nie było większych kłopotów w porozumiewaniu się – konkurencje były opisane dwujęzycznie, a poza tym dzieci z przyjacielską cierpliwością pomagały sobie na wiele sposobów, co dało sporo frajdy i spowodowało kilka zabawnych sytuacji. Nagrodą były zbierane- jako punkty- kolorowe koraliki na barwnych wstążeczkach.
Głównym celem projektu jest integrowanie społeczności pogranicza, a w szczególności zawieraniu nowych przyjaźni między dziećmi, nauczycielami, rodzicami i ulepszaniu procesu edukacyjnego dzieci w wieku szkolnym. Mamy nadzieję, że to się realizuje. Uczniowie, pełni wrażeń, zawierali nowe znajomości, wymieniali się kontaktami i oczekują kolejnego spotkania /koordynatorzy projektu/.
III spotkanie 31.03.2010r. Wyjazd uczniów z naszej szkoły do Broumova na WARSZTATY WIELKANOCNE – WIELKANOC U CZESKICH SĄSIADÓW. 25 – osobowa grupa uczniów klas II i III pod opieką wicedyrektora  szkoły  W. Małachowskiej, nauczyciela klasy II Z. Babik-Pietras oraz przedstawiciela Rady Rodziców – S. Przybylskiej, udała się do czeskiej szkoły. Rok temu grupa czeskich uczniów gościła w naszej szkole poznając polskie zwyczaje wielkanocne. Wizyta była związana z poznaniem wielkanocnych zwyczajów świątecznych u naszych sąsiadów w ramach realizowanego projektu z funduszy Unii Europejskiej.
Podczas pobytu w czeskiej szkole nasi uczniowie  zostali podzieleni na grupy 2-3 osobowe i wspólnie z czeskimi przyjaciółmi wykonywali ozdoby z wydmuszek, kolorowych wstążek, tektury. Do ozdabiania wydmuszek wykorzystano makarony, kasze oraz elementy z papieru.  Polscy   uczniowie   aktywnie   uczestniczyli w zajęciach. Podobały się dzieciom zmiękczenia ich imion czytanych przez gospodarzy z identyfikatorów. W przerwie dzieci udały się na poczęstunek. Współpraca uczniów przebiegała w miłej przedświątecznej  atmosferze, życzliwym podejściu czeskich nauczycieli. Dzieci wróciły do domu z upominkami samodzielnie wykonanymi podczas warsztatów w czeskiej szkole. Każdy uczeń otrzymał tzw. łączkę czyli rzeżuchę lub owies w doniczce, ozdobione symbolami świątecznymi, tj. barankiem, zajączkiem lub jajkiem.  Nauczyciele otrzymali opracowania metodyczne w formie opisu  przebiegu Świąt Wielkanocnych w Czechach oraz przepisy potraw i pieczywa wielkanocnego, m.in. „Pučálka”, „ Judasze”, „Baranek wielkanocny”. Dzieci pełne wrażeń wróciły do szkoły, podobał się im ten pobyt u czeskich przyjaciół /koordynatorzy projektu/.
IV spotkanie 29 kwietnia 2010 r. w Bożanovie – tradycje czeskie związane z odradzającą się przyrodą na wiosnę „Czarodziejnice” spotkanie nauczycieli polskich z czeskimi.
W ramach mikroprojektu „Jak dobrze mieć sąsiada – Přijďte pobejt” realizowanego przez Szkołę Podstawową nr 2 w Nowej Rudzie i Szkołę im. Masaryka w Broumovie z Funduszu Mikroprojektów Euroregionu Glacensis UE odbyło się kolejne spotkanie po stronie czeskiej. Tym razem w spotkaniu wzięli udział nauczyciele z obu zaprzyjaźnionych szkół. Wizyta była związana z poznaniem zwyczajów u naszych sąsiadów. Wspólnie z nimi obchodziliśmy 29.04.10. Dzień Czarownic – Czarodziejnice.
O ile my mamy swoją Marzannę, którą palimy i wrzucamy do wody z okazji Pierwszego Dnia Wiosny, mamy Noc Świętojańską i wianki, to Czesi mają ową swoją „czarodziejską noc” z 30 kwietnia na 1 maja – często nazywaną Nocą Czarownic. Zgodnie z wierzeniami czarownice zlatywały się o północy na sabat. Tej nocy, aby uchronić się przed złymi czarami, warto było mieć przy sobie kwiat paproci lub poświęconą kredę. Na wzgórzach rozpalano ogniska, które miały odstraszać grasujące wiedźmy. Dzisiaj jest to czas zabaw dla dzieci czeskich – tak jak dla naszych palenie Marzanny.
Dlatego też nasi czescy koledzy zaprosili nas na warsztaty, aby pokazać nam jak świętują i bawią się dzieci czeskie 30 kwietnia każdego roku.
Spotkanie odbyło się w urokliwym miejscu pod Koroną w Bożanowie niedaleko Broumova. Na początku obejrzeliśmy prezentację multimedialną dotyczącą początków tradycji „Czarodziejnic” i sposobu ich świętowania w tym dniu. Następnie, po wspólnym poczęstunku, przystąpiliśmy do wyrabiania czarodziejskich pucharów. Wzięliśmy udział w plastycznych warsztatach zatytułowanych „Czarodziejskie Inspiracje”. Podzieleni na grupy, mieliśmy za zadanie wykonać m.in. czarownicę, pająka, nietoperza, kruka bądź węża. Każdy z wielką radością i zaangażowaniem wykonywał swoje zadanie, po czym nastąpiła prezentacja efektów pracy polsko – czeskich zespołów. Spotkanie zakończono rozpaleniem ogniska, w którym zniszczono wykonane wcześniej Czarownice, oraz zabawą zatytułowaną „Sieć przyjaźni”. Ponieważ wspólne działania mają w szczególności służyć zawieraniu nowych przyjaźni między dziećmi, nauczycielami, rodzicami i ulepszaniu procesu edukacyjnego dzieci w wieku szkolnym, mamy nadzieję, że „Czarodziejnice” to kolejny krok realizujący nadrzędny cel projektu, jakim jest integrowanie społeczności pogranicza./tekst zredagowała Anna Wiącek/


Na majówkę!
Jak dobrze mieć sąsiada, przekonali się wszyscy uczestnicy wycieczki po Nowej Rudzie, która odbyła się 19 maja 2010 r. w ramach mikroprojektu realizowanego przez Szkołę Podstawową nr 2 w Nowej Rudzie i Szkołę im. Masaryka w Broumovie z Funduszu Mikroprojektów Euroregionu Glacensis UE (50 uczniów).
Zaczęło się od wizyty w MOK-u: mogliśmy dokładnie obejrzeć salę kinową, zwiedzić pomieszczenia kinooperatora i oświetleniowca, poznaliśmy rodzaje sekcji, jakie są prowadzone w ramach działalności kulturalnej. Później – dzięki serdecznej gościnności Dziekana Jerzego Kosa – było zwiedzanie kościoła parafialnego św. Mikołaja oraz – specjalnie dla nas – krótki nieoczekiwany koncert w wykonaniu Pana Organisty.
Ważne spotkanie miało miejsce w bibliotece miejskiej, gdzie zaprezentowano wszystkie oddziały, poznaliśmy zakres działalności tego miejsca, m.in. organizowane imprezy kulturalne, zobaczyliśmy działania w projekcie „Multimedialne pogranicze” i wydawnictwa w j. czeskim oraz czeskich autorów, które są w zasobach biblioteki.
Następnie kolejny istotny punkt wycieczki to pobyt w ratuszu i spotkanie z Burmistrzem Miasta Nowa Ruda – Panem Tomaszem Kilińskim. Tam dowiedzieliśmy się o historii Nowej Rudy i samego ratusza, genezie herbu i współpracy miast partnerskich. Później był przejazd do Muzeum Górnictwa – zwiedzanie z fabułą, pokonaliśmy trasę ekstremalną i otrzymaliśmy certyfikat zdobywcy. Na strudzonych czekało ognisko i poczęstunek. A potem rekreacja: przejazd do CTS na basen i radosne zajęcia na pływalni, by następnie zjeść pyszny obiad.
Składamy wielkie podziękowania dla Wydziału Promocji UM za upominki, dla Andrzeja Behana, który wystąpił w roli superprzewodnika po naszym mieście, pracownikom biblioteki, Dziekanowi naszej noworudzkiej parafii i organiście, pracownikom Muzeum Górnictwa za życzliwość i serdeczne przyjęcie.
Ponieważ wspólne działania mają w szczególności służyć m.in. zawieraniu nowych przyjaźni między dziećmi i ulepszaniu procesu edukacyjnego dzieci w wieku szkolnym, mamy nadzieję, że wspólna wycieczka uczniów po Nowej Rudzie i poznawanie atrakcji naszego regionu, to kolejny krok integrowania się społeczności pogranicza.
Koordynatorzy mikroprojektu „Jak dobrze mieć sąsiada – Přijďte pobejt”


POLSKO – CZESKIE DNI SPORTU odbyły się  23 czerwca 2010. Ponieważ ważnym elementem edukacji zarówno w Polsce jak i Czechach jest prawidłowy rozwój fizyczny dzieci, wychowanie ich w duchu sportu, promując jednocześnie zdrowy tryb życia, współpracujący po obu stronach pedagodzy postanowili położyć nacisk na wspólne elementy integracji, tj. ruch i sport. Podjęto działania, aby rozpocząć tradycję corocznych olimpiad sportowych, które będą się odbywały w szkole noworudzkiej z uwagi na lepsze zaplecze do tego typu imprez.
W imprezie wzięło udział 90 uczniów z naszej szkoły i 90 uczniów z Czech. Przedział wiekowy uczniów – klasy I-VI. Zaproszono również służby: Straż Pożarną, Komisarza Lwa i gości specjalnych – odbył się pokaz karate prowadzony przez pana Krzysztofa Kornackiego, łucznictwo prowadzone przez pana Henryka Abucewicza.
Impreza z wykorzystaniem nowego boiska wielofunkcyjnego przy szkole i zakupionego w mikroprojekcie sprzętu, m.in. outdoor fitness (urządzenia montowane na stałe, na zewnątrz, umożliwiające kształtowanie sprawności ruchowej oraz przeprowadzanie konkurencji sportowych, np. bieżnia na zewnątrz, orbitreki, chodziarz, stół do tenisa) rozpoczęła się o 900 apelem – gości powitała Dyrektor Szkoły – U. Kamińczak-Podgórna. Szczegóły przebiegu dnia sportu omówiła Pani Ewa Buczakowska – nauczyciel wych. fizycznego w naszej szkole. Uczniowie z klas I- V uczestniczyli w zmaganiach, a uczniowie z kl. VI pomagali opiekunom na poszczególnych stanowiskach. Rodzice również aktywnie pomagali w tym dniu m.in. pełnili funkcję opiekunów grup, mamy przygotowywały pyszne kanapki i wydawały posiłki, niektórzy rodzice piekli ciasta na ten dzień. Uczniowie zostali podzieleni na międzynarodowe grupy  – oznaczone kolorami chust. Każda grupa otrzymała kartkę do zaliczeń poszczególnych konkurencji w określonym czasie.
Przed konkurencjami sportowymi wszyscy mogli obejrzeć pokaz wschodnich sztuk walki prowadzony przez mistrza Polski w karate K. Kornackiego wraz z grupą zawodników z sekcji sportowej w celu promowania aktywnego stylu życia. Po wspaniałych pokazach uczniowie zmagali się w następujących konkurencjach sportowych:
1. Podbijanie piłeczki pingpongowej rakietką tenisową na wyznaczonym odcinku omijając pachołek (dla młodszych przenoszenie piłeczki pingpongowej na łyżce). Każdy zawodnik wykonywał konkurencję po kolei w wyznaczonym czasie. Opiekunem konkurencji była Pani Beata Eisfeld
2. Kręcenie koła hula-hop przez kilku zawodników na raz. Po wyznaczonym czasie następowała zmiana zawodników.  Opiekunem konkurencji była Siostra Wioletta Malinowska
3. Przenoszenie piłek lekarskich 1 kg i 2 kg po wyznaczonym torze przeszkód lub przeniesienie do wyznaczonego miejsca określonej ilości piłek (piłki ręczne). Opiekunem konkurencji była Pani Agata Hryciuk
4. Wyścigi w workach – ominięcie pachołków i powrót do drużyny. Opiekunem konkurencji była Pani Joanna Fiszer
5. Strzał do małej bramki piłki unihock prowadzonej kijem, pokonując slalom między pachołkami.  Opiekunem konkurencji była Pani Janina Kawulak
6. Przenoszenie balonów parami – po ominięciu pachołka zmiana zawodników. Opiekunem konkurencji była Pani Nina Zabłocka
7. Rysowanie na białym brystolu karykatury wybranego sportowca. Opiekunem konkurencji była Pani Monika Stokłosa
8. Rzut do postaci wykonanej z tektury lub papieru piłkami tenisowymi – dla młodszych rzut do tarczy piłkami na rzepy. Opiekunem konkurencji była Pani Zofia Babik-Pietras
9. Przeciąganie liny lub skoki kilku osób przez kręconą linę.  Opiekunem konkurencji była Pani Ewa Buczakowska
10. Łucznictwo – strzały do tarczy strzeleckiej. Opiekunem konkurencji była Pan Henryk Abucewicz.
Podczas przechodzenia ze stanowiska na stanowisko każda grupa miała zaplanowane zejście na poczęstunek.
Działał Punkt sanitarny – na szczęście pielęgniarka nie musiała interweniować.
Po sportowych zmaganiach  uczennice z koła aerobiku pod kierunkiem Pani Agaty Hryciuk zaprezentowały swoje umiejętności taneczno-rytmiczne z wykorzystaniem stepów. Pokaz był dodatkową atrakcją dla wszystkich uczestników Olimpiady. Kolejną atrakcją były pokazy Straży Pożarnej.
Na zakończenie podczas pożegnalnego apelu wręczono prezenty wszystkim uczestnikom. Pani dyrektor podziękowała gościom za przybycie, uczniom za udział w imprezie, nauczycielom i rodzicom za zorganizowanie i pomoc podczas całego przedsięwzięcia. Do następnego spotkania…


We wrześniu i październiku 2010 r. miały miejsce kolejne spotkania sportowe w SP2 w Nowej Rudzie z wykorzystaniem zakupionego sprzętu do aktywizacji ruchowej, przeprowadzone przez nauczycieli wychowania fizycznego: p. Ewę Buczakowską, p. Agatę Hryciuk, p. Tadeusza Cioska. 20 września 2010 rozegrano mecz piłki nożnej, były ćwiczenia na outdoor fitness oraz tory przeszkód dla starszych uczniów z SP Nr 2 i uczniów ze Szkoły im. Masaryka w Broumovie. Do końca pierwszej połowy meczu drużyna z Polski wygrywała 3:1, jednak po drugiej połowie losy spotkania zmieniły się diametralnie i wynik wyniósł 4:10 dla drużyny z Czech. W drugiej części spotkania uczniowie ćwiczyli na przyrządach do fitnessu oraz w drużynach mieszanych (polsko-czeskich) rywalizowali ze sobą na przygotowanym na boisku torze przeszkód. 11 października 2010r. odbyły się w polsko-czeskie sportowe lekcje otwarte, podczas których zorganizowano turniej tenisa stołowego oraz piłkarzyków. W czasie trwania pierwszej lekcji wyłoniono w finale najlepszego gracza w tenisa stołowego, którym został Wojciech Janas z klasy VI b (SP2), natomiast podczas drugiej lekcji wyłoniono mistrza „przegranych” (osoby, które odpadły po pierwszym secie dostały drugą szansę), którym został reprezentant szkoły czeskiej Wojciech Borna. Mistrzami piłkarzyków okazali się: Krystian Urbański i Kamil Zięba z SP Nr 2. Zmagania ruchowe wymagają kondycji, wytrwałości i kosztują wiele wysiłku, dlatego organizatorzy zadbali o sowity poczęstunek na zawodach. Na koniec wręczono wszystkim uczestnikom olimpiady i lekcji sportowych nagrody i dyplomy za rywalizację w duchu fair play. Wykorzystano nowe boisko wielofunkcyjne oraz zakupiony sprzęt sportowy i outdoor fitness jako wspólne elementy służące integracji, by poprzez sport, zabawę i wspólne działania ruchowe dbać o prawidłowy rozwój fizyczny dzieci.
Wanda Czarniecka, Iwona Szuber
koordynatorzy mikroprojektu

Przedostatnim spotkaniem w tym roku były WARSZTATY CERAMICZNE, które odbyły się 25 października 2010 r. tym razem po stronie polskiej, w MOK- u. Były one poświęcone herbowej symbolice obu miast. 40 dzieci z obu zaprzyjaźnionych szkół wspólnie wykonywało prace artystyczne z gliny pod kierunkiem Pani Igi Zwierzyńskiej- artysty ceramika. Opiekę sprawowały nauczycielki: Monika Stokłosa i Ewa Wieczorek.
Tematem był HERB POGRANICZA. Powstały naprawdę ciekawe prace, które niedługo zobaczymy na wystawie w szkole.
Gospodarze zadbali o mały poczęstunek i atmosferę twórczej pracy. Nie było większych kłopotów w porozumiewaniu się, gdyż można było liczyć na pomoc pana tłumacza.
Oczekujemy kolejnego spotkania – w Broumowie – dotyczącego zwyczajów Bożego Narodzenia.

 Czarownice z certyfikatem w szkole!

Mieliśmy być przebrani za czarownice, lecz nie wszyscy chcieli. W Czechach wszyscy byli poprzebierani – nawet opiekunowie. Na początku wszyscy zostali poprzydzielani do różnych drużyn pięcioosobowych, dołączyli się do nas Czesi. Dostaliśmy torby z poczęstunkiem. Każda z drużyn miała swój kolor – to była jednocześnie nazwa grupy. Mieliśmy też chusteczki w kolorach drużyny: różowy, żółty, fioletowy, zielony, niebieski i pomarańczowy. Każda z drużyn miała wiele zadań do wykonania. Za udział w konkurencjach sportowych dostawaliśmy nagrody –
czyli słodycze. Były takie zabawy jak: skakanie w workach, bieganie w wielkich butach, latanie na miotle, rzucanie do celu i wiele innych. Po wszystkich konkurencjach mogliśmy zrobić sobie chwilę przerwy, czyli napić się i coś zjeść. Jak już odpoczęliśmy, poszliśmy do budynku, tam robiliśmy kapelusze. Inne grupy wykonywały: koty, pajęczyny z pająkami, piekły i ozdabiały masą marcepanową ciasto, robiąc gąsienice, szczury i inne „paskudztwa”, powstały marionetki w kształcie czarownic i ogromne czarownice wyglądające jak nasze marzanny. Na koniec zebraliśmy się przy czeskiej szkole obok wielkiego ogniska, w którym spaliliśmy jedną taką czarownicę, tak jak w Polsce palimy marzanny. Drugą dostała Pani Dyrektor od Czechów i bardzo się ucieszyła. Jak czarownica się już spaliła, to poszliśmy na plac za szkołą, gdzie panie z Czech podziękowały nam, że przyjechaliśmy i dały naszym paniom i nam certyfikaty ze Zlotu Czarownic. Dostaliśmy też kubeczki ze znakami „Czarodziejnic”. To, co zrobiliśmy w grupach, mogliśmy zabrać na pamiątkę do domu. Bardzo śmieszne było to, że nie zawsze rozumieliśmy, co Czesi do nas mówią i kombinowaliśmy, żeby ich zrozumieć, pytaliśmy, czy znają j. angielski, ale oni też nie do końca nas rozumieli i wszyscy mieliśmy wielki ubaw. Było super, mam nadzieję, że za rok też pojadę, to było cudowne przeżycie i sympatyczne spotkanie.

Redaktor „Uczniaka”
Zuzanna Bendiuł kl.4

IMG_0650 IMG_0659 IMG_0466 IMG_0493 IMG_0629

SPACERKIEM PO BROUMOVIE
W ramach mikroprojektu „Kulturowy zawrót głowy – Znovu spolu u jednoho stolu” realizowanego przez Szkołę Podstawową nr 2 w Nowej Rudzie i Szkołę im. Masaryka w Broumovie z Funduszu Mikroprojektów Euroregionu Glacensis UE dnia 19 maja 2011 odbyło się kolejne spotkanie dzieci i młodzieży z Polski i Czech.
Tym razem uczniowie klas drugich i trzecich wraz z opiekunkami:. Joanną Fiszer, Danutą Sochą, Elżbietą Zielińską i Moniką Chmiel wzięli udział w wycieczce do Broumova. Działanie było zorganizowane przez stronę czeską
Każdy z uczestników się zastanawiał, co tym razem zaproponują nami przyjaciele z Czech. Każde spotkanie jest inne. Kiedy dojechaliśmy do Broumowa, wysiedliśmy przy szkole i stąd wyruszyliśmy do Broumovskiego Urzędu Miasta na spotkanie z panem Starostą. Towarzyszył nam tłumacz pan Witold Gajda. Pan Starosta opowiedział o swoim mieście i zaprosił nas na poczęstunek. Następnie przepięknymi i wyremontowanymi uliczkami miasta doszliśmy do Klasztoru Ojców Benedyktynów. Po klasztorze oprowadził nas przewodnik, a najciekawszymi miejscem była ogromna biblioteka licząca 17.000 woluminów, z których najcięższe ważą 20 kg. Po opuszczeniu klasztornych murów ulicami miasta dotarliśmy do drewnianego, zabytkowego kościółka, który zbudowany został bez użycia gwoździ. Kościółek otacza cmentarz, na którym znajduje się bardzo dużo poniemieckich grobów.
Po krótkiej opowieści o historii tego miejsca, czeskim autokarem pojechaliśmy do Otovic na przepyszny obiad. Po posiłku i chwili odpoczynku czekała na nas kolejna atrakcja… mini zoo.
Nasza radość była ogromna. W dużych zagrodach na powietrzu spacerowały różne egotyczne zwierzęta. Mogliśmy karmić lamy, wielbłąda, kucyki, widzieliśmy strusie i bardzo oryginalne króliki o pięknym futerku.
Niektórzy z nas odbyli krótkie przejażdżki konne pod opieką nauczycieli. Z koleżankami i kolegami z Czech piekliśmy kiełbaski, bawiliśmy się, mieliśmy także zorganizowane wyścigi sportowe na wesoło.
Choć niektórzy z nas byli zmęczeni to dzień był bardzo udany. Pogoda dopisała, humory także. Niewątpliwie każdy z nas miał kolejną okazję do poznawania kultury naszych sąsiadów, zwiedzenia Broumova i okolic, które leżą bliżej Nowej Rudy niż … Kłodzko.
Za tydzień dzieci z Czech przyjadą do nas. Będą zwiedzały nasze miasto, a potem czekają jeszcze inne atrakcje, m.in. pobyt na basenie w CTS w  Słupcu.
Koordynatorzy projektu „Kulturowy zawrót głowy”

 Już po raz drugi odbyła się w Szkole Podstawowej nr 2 im. Janusza Korczaka w Nowej Rudzie polsko-czeska olimpiada sportowa. Podobnie jak w roku ubiegłym, dzięki realizacji mikroprojektu współpracy naszej szkoły ze Szkołą im. Masaryka w Broumovie w ramach Funduszu Mikroprojektów Euroregionu Glacensis współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007-2013 oraz budżetu państwa, takie przedsięwzięcie mogło zostać zrealizowane.
17 czerwca 2011 r. łącznie 180 uczniów spotkało się, by wziąć udział w przedsięwzięciu o charakterze edukacyjno-sportowym. Swoją obecnością zaszczycili nas Burmistrz – Pan Tomasz Kiliński, Naczelnik Wydziału Infrastruktury Społecznej – Pan Leszek Wójcik i przedstawiciel Wydziału Rozwoju i Promocji – Pani Anna Zawiślak, która jest współtwórcą II edycji mikroprojektu, tym razem pod nazwą „Kulturowy zawrót głowy”.
W tym roku nowym elementem było zaproszenie do udziału w spartakiadzie przedstawicieli uczniów wraz z opiekunami z Zespołu Szkół Specjalnych w Nowej Rudzie. Poprzez tego typu wspólne działania nasza szkoła promuje hasła: integracja środowiska lokalnego, integracja środowiska pogranicza, sport = zdrowy tryb życia.
W ramach olimpiady sportowej, przeprowadzonej metodą stacyjną przygotowano 10 konkurencji dla drużyn międzynarodowych: bieg wahadłowy, rzut piłeczką palantową, skok w dal, bieg krótki (40m-60m) na czas, pchnięcie kulą (kule 1kg, 2 kg, 3 kg), strzały do tarczy łuczniczej, ćwiczenia z wykorzystaniem Outdoorfitnesu, przeciąganie liny, skoki w workach, układanie przywitań, pożegnań oraz pozdrowień w języku polskim i czeskim z wykorzystaniem rozsypanki literowej. Przy pokonywaniu kolejnych konkurencji ważne było, aby każdy uczestnik je ukończył, w ten sposób każde dziecko miało szansę przezwyciężać swoje słabości, i bez względu jaki osiągnęło wynik, dać poczucie własnej wartości. Nauczyciele, pracownicy obsługi z SP2 oraz rodzice uczniów naszej szkoły byli w tym dniu prowadzącymi konkurencje sportowe, opiekunami grup, pomagali przy wydawaniu posiłków.
Do zmagań sportowych wykorzystano sprzęt, który został zakupiony w ramach mikroprojektu w tym jak i w ubiegłym roku. Konkurencje były prowadzone na boisku wielofunkcyjnym, bieżni i terenie zielonym –  należących do szkoły i stadionie Klubu Sportowego „Piast” Nowa Ruda.
Między kolejnymi zmaganiami grupy miały zaplanowany smaczny poczęstunek. Catering został przygotowany przez Panią Marię Michałek – właścicielkę restauracji „Rycerska”.
Podsumowaniem tegorocznego spotkania był mecz piłki nożnej, który rozegrały drużyny naszej szkoły i szkoły z Broumova oraz pokazy aerobiku uczennic z klas IV-VI. Mecz bardzo rozgrzał całą widownię, uczniowie głośno dopingowali swoje drużyny, chirliderki z SP2 mocno skandowały naszym piłkarzom. Niestety, mecz zakończony remisem 3:3, po rzutach karnych wygrała drużyna z Czech wynikiem 6:4. Był to już drugi rozegrany mecz między naszymi szkołami i należy obiektywnie stwierdzić, że nasza drużyna, mimo że i tym razem przegrała, jest coraz lepsza – różnica w wyniku tym razem była niewielka. Chłopcy z Broumova są drużyną piłkarską, która trenuje, bierze udział w międzyszkolnych rozgrywkach na terenie Czech. W skład naszej drużyny szkolnej wchodzą chłopcy, którzy lubią ten sport, ale nie wszyscy trenują w klubie. Trzeba przyznać, że grali z wielką pasją. Chłopaki nie martwcie się – za rok rewanż!!!
Na zakończenie Olimpiady 2011 podczas apelu każdy z uczestników otrzymał specjalne wydanie Uczniaka – szkolnej gazetki, pamiątkowy dyplom w teczce promującej projekt oraz nadmuchiwaną piłkę plażową, która będzie świetnym elementem wakacyjnych zabaw.
Kolejne spotkanie sportowe planujemy już za rok…

 

14.10.2011r. odbyło się kolejne spotkanie, zorganizowane w ramach mikroprojektu „Kulturowy zawrót głowy”, po stronie Polskiej.
Były to warsztaty plastyczne pod nazwą „Wehikuł czasu”, podczas których uczestnicy mieli okazję przenieść się w czasie śladami wielkich malarzy i ich dzieł.
Spotkanie otworzyła pani wicedyrektor Wiesława Małachowska, witając gości z Czech i uczniów z naszej szkoły.
Pani Monika Stokłosa – organizator i pomysłodawca warsztatów wyczytała opiekunów grup i przydzielone do nich dzieci polskie i czeskie. Po rozdaniu kolorowych chust dla każdej z grup, dzieci wraz z nauczycielami udali się do klas, gdzie czekały na uczniów przygotowane dzień wcześniej materiały plastyczne i akcesoria niezbędne do wykonania zadanych i zaplanowanych prac malarskich: informacje o artystach, reprodukcje dzieł, sztalugi, podobrazia, farby, pędzle, ołówki, kredki, papier, a także przygotowany poczęstunek.
Uczniowie biorący udział w warsztatach byli podzieleni na 10-cio osobowe grupy, po 5-cioro dzieci z każdej ze szkół, z dwoma opiekunami. 14-stu opiekunów było z Polskiej Szkoły, 6-ciu z Czeskiej. W każdej grupie miały powstać dwa obrazy na płótnach będące efektem wspólnych działań wszystkich dzieci.
Uczniowie, pod okiem i z pomocą opiekunów grup i pani Moniki Stokłosy, pracowały przez ok. 2,5 godziny, nad kopią lub obrazem w stylu jednego z 10-ciu, wcześniej wybranych i przydzielonych twórców: Leonarda da Vinci, Salvadora Dali, Pabla Picassa, Gustawa Klimta, Clauda Moneta, Alfonsa Muchy, Fridy Kahlo, Stanisława Wyspiańskiego, Vincenta van Gogha, Paula Gaugauina.
Dzieci jeszcze przed warsztatami zapoznawały z twórczością artysty, z którym przyszło im się zmierzyć: z charakterystycznymi cechami stylu w jakim tworzył i  fragmentami jego biografii. Ponadto już wcześniej miały okazję wykonać rysunek na podstawie wybranego dzieła „swojego” twórcy.
Przy realizacji założeń spotkania praca przebiegała bez zakłóceń, dzieci malowały zgodnie i sprawnie.
Podczas warsztatów uczniowie mieli okazję zapoznać się z nową dla większości techniką wykonania obrazu na płótnie farbami akrylowymi, wymienić doświadczenia z koleżankami i kolegami z Czech, rozwijać twórczą wyobraźnię i dać upust spontanicznej, twórczej ekspresji.
Ponadto, w pełni ujawnił się ponadwerbalny i ponadczasowy język sztuki, owocując 20-stoma obrazami, które spotkały się z ogólnym aplauzem i podziwem. Po zakończonej pracy, wszystkie grupy warsztatowe zaprezentowały swoje dzieła na sali gimnastycznej, gdzie pani wicedyrektor i pani M. Stokłosa podsumowały i zakończyły spotkanie.
Uczniowie, nie kryli zadowolenia z efektów własnej pracy i pracy kolegów.
Dodatkowym, nieplanowanym i miłym akcentem stało się zainteresowanie i zaangażowanie prowadzących warsztaty nauczycieli: niektórzy obudzili dawno uśpione artystyczne pasje, inni po raz pierwszy odkryli przyjemność malowania, dowodząc tym samym istnienia uniwersalnej wartości sztuki: możliwości jej odbioru, przeżywania i własnego tworzenia.

Kolejnym działaniem w ramach miniprojektu polsko-czeskiego „Kulturowy zawrót głowy” było spotkanie 8 listopada br n-lek edukacji wczesnoszkolnej z SP2 – J.Fiszer, D.Socha, Z.Babik-Pietras, B.Eisfeld, E.Kulikowska i W.Czarniecka  z nauczycielkami z Broumova. Nauczycielki uczestniczyły w konferencji metodycznej zorganizowanej przez stronę czeską w Szkole im. Masaryka w Broumovie. Tematem zebrania była wymiana doświadczeń, ciekawych metod pracy i pomocy dydaktycznych stosowanych przez obie strony w pracy wyrównawczej i korekcyjno-kompensacyjnej. Omówiono i porównano także kalendarz imprez i uroczystości szkolnych obu szkół.

30 listopada 2011 r. do naszej szkoły przyjechali goście z Broumowa na warsztaty andrzejkowe.
Warsztaty Andrzejkowe zakończone zabawą andrzejkową miały na celu zapoznanie partnera czeskiego z polskim dziedzictwem kulturowym , tradycjami ludowymi charakterystycznymi dla pogranicza , a także promowanie aktywnego trybu życia. W ramach spotkania uczniowie z Czech i Polski przygotowywali materiały dekoracyjne i rekwizyty na zabawę andrzejkową.
Dobra znajomość kultury i zwyczajów pozwoli na rozwijanie tolerancji, nawiązanie przyjacielskich relacji i niwelowanie ksenofobii.
Wprowadzenie do projektu wspólnych działań plastyczno – technicznych oraz zabaw pozwoliła na swobodniejsze nawiązanie relacji miedzy uczestnikami działań. W działanie to prócz nauczycieli zaangażowali się także rodzice, którzy pomagali podczas prowadzenia warsztatów.

Sprawozdanie z realizacji projektu polsko-czeskiego „Kulturowy zawrót głowy” – 2011r.
Działania zawarte w projekcie „Kulturowy zawrót głowy”, były kontynuacją rozpoczętej w 2009 r. współpracy ze szkołą w Broumowie oraz realizowanego w 2010 r. projektu pn „Jak dobrze mieć sąsiada”. Oba projekty były realizowane w ramach Funduszu Mikroprojektów w Euroregionie Glacensis. Projekty współfinansowano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007-2013 oraz budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu Glacensis „Przekraczamy granice”.
W 2011 r. po obu stronach granicy odbyło się łącznie 8 działań – 4 w Broumovie i 4 w Nowej Rudzie.

Pierwsze działanie po stronie polskiej to kwietniowy spacer po Nowej Rudzie. Uczniowie z Broumova wraz z opiekunami poznawali ciekawe miejsca Nowej Rudy, jej historię i zabytki. Mogli zobaczyć MOK, Kościół Św. Mikołaja, Zamek Stillfriedów, Ratusz Miejski gdzie gości przyjął Burmistrz Miasta Nowa Ruda – Pan Tomasz Kiliński wraz z Przewodniczącym Rady Miasta – Panem Andrzejem Behanem, który był również przewodnikiem po mieście i zapoznawał gości z wieloma historiami związanymi z naszym miastem. Niewątpliwie dużą atrakcją dla dzieci były zajęcia w Muzeum górnictwa, gdzie mogli zapoznać się historią i ciekawostkami dotyczących historii górnictwa noworudzkiego.
W ramach relaksu po kilkugodzinnym spacerze po Nowej Rudzie – dzieci wypoczywały i bawiły się korzystając z atrakcji na basenie CTS-u w Słupcu. Mamy nadzieję, że uczestnicy wrócą do Nowej Rudy, aby pokazać jej piękno i atrakcje turystyczne swoim bliskim.

Kolejnym zaplanowanym działaniem po stronie polskiej była, już po raz drugi, olimpiada sportowa naszych szkół, która odbyła się w czerwcu. W tym roku do udziału w zawodach i zabawach sportowych zaprosiliśmy uczniów z Zespołu Szkół Specjalnych w Nowej Rudzie.
Uczniowie wszystkich szkół zgodnie bawili się i rywalizowali podczas zmagań sportowych.
Były to: biegi, skoki, zawody w łucznictwie, rzuty piłeczka, zawody w przeciąganiu liny a także mecz piłki nożnej między zawodnikami szkoły Korczaka i szkoły Masaryka, układanie zwrotów grzecznościowych po polsku i czesku. Wszystkie zmagania sportowe przebiegały w zgodnej atmosferze zgodnie z zasada fair play.
Na uczestników oczywiście czekał poczęstunek, przewidziane były dyplomy i drobne upominki ufundowane w ramach projektu.
Działania plastyczne zawsze sprawiają uczniom wiele przyjemności, dlatego też w październiku odbyły się warsztaty plastyczne, podczas których przybliżone zostały sylwetki i twórczość największych artystów z dziadziny plastyki. Wśród znanych malarzy byli również artyści z Polski i Czech. Podczas warsztatów powstały wspaniałe dziecięce kopie najznakomitszych dzieł światowych takich mistrzów jak: Picasso, Van Gogh, Mucha, Wyspiański, Kahlo, Gogen, Klimt, Leonardo da Vinci.
Efektem tych działań są obrazy, które można podziwiać na wystawach w naszej szkole. Obrazy również były prezentowane w szkole w Broumovie.
Listopadowe spotkanie andrzejkowe uczniów klas młodszych było kontynuacją spotkania andrzejkowego nauczycieli. Uczniowie ze szkoły im. Masaryka bawili się przy muzyce wraz z naszymi uczniami, wykonywali ozdoby i wróżby andrzejkowe, tak jak corocznie o tej porze – zgodnie z tradycją czynią to nasi uczniowie.
Po stronie czeskiej zrealizowano:

  • w marcu warsztaty – podczas których dzieci z Polski i Czech poznawały polskie i czeskie zwroty, wyrazy związane m.in. ze szkołą, podróżą. Trwałym wytworem tego działania są słowniczki polsko-czeskie i czesko-polskie.
  • w kwietniu mieliśmy okazję poznać tradycję czeską pn Czarownice. Uczniowie naszej szkoły wraz z uczniami z Masaryka bawili się wspólnie, rozgrywali różnę konkurencje sportowe np. wyścigi w czarodziejskich butach, biegi z miotłą, wyścigi pająków. W trakcie prac ręcznych dzieci uczyły się robić m.in. kota w włóczki, kapelusz czarownicy. Jedna z grup przygotowała kukłę czarownicy, która na koniec zajęć i wspólnych zabaw została spalona. Jest to nawiązanie do czeskiej tradycji – o znaczeniu podobnym jak nasze palenie kukły Marzanny.
  • w maju nasze dzieci pojechały do Broumova na spacer po mieście i okolicach – dzieci poznały zabytki Broumova, oraz atrakcje turystyczne tego miasta.
  • Ostatnie zaplanowane działanie po stronie czeskiej obejmowało nauczycieli, którzy mieli okazję poznać potrawy staroczeskiej tradycyjnej kuchni. Grupa nauczycieli z dwójki wspólnie z koleżankami z Czech przygotowała m.in.: knedliki, placki ziemniaczane z kapusta kiszoną, grzybowca, kaczkę faszerowaną. Wszystkie ugotowane potrawy były degustowane. Każdy z gości otrzymał przepisy kulinarne przygotowanych potraw.

Odbyło się także spotkanie studyjne w szkole Masaryka, a dotyczyło porównania warsztatu i metod pracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej po obu stronach granicy. Omówiono i porównano jak obchodzi się święta i uroczystości szkolne. Nauczycielkom z Broumova bardzo spodobała się nasza tradycja pasowania pierwszoklasistów na ucznia szkoły – chciałyby wprowadzić ten zwyczaj u siebie w szkole.
Wszystkie działania prowadzone po polskiej stronie jak również te, po stronie czeskiej – a w których uczestniczyli nasi uczniowie, przyniosły wiele mniej lub bardziej wymiernych korzyści.

  • kontynuacja i rozwijanie przyjaźni miedzy obiema placówkami (uczniowie, nauczyciele jak również  grupa rodziców, którzy bardzo chętne uczestniczyli we wszystkich działaniach);
  • poznawanie kultury, historii i tradycji oraz piękna naszych miast Nowej Rudy/ Broumova;
  • zainteresowanie uczniów turystyką, uwrażliwienie na piękno miasta i jego okolic;
  • dalsze zgłębianie tradycji, zwyczajów ludowych, poznawanie zbytków kultury, historii regionu Nowej Rudy/ Broumova;
  • rozpowszechnianie naszych działań w środowiskach lokalnych;
  • angażowanie uczniów, nauczycieli i rodziców a także władz i instytucji miasta w nasze działania (Urząd Miasta, MOK, CTS, Biblioteka Miejska);
  • doposażenie szkoły w drobny sprzęt sportowy, pomoce plastyczne i sprzęt muzyczny.