Pedagog szkolny

Pedagog szkolny – mgr Ewa Słota, mgr Marta Niemierowczenko, mgr Barbara Leśniak (Filia)

Godziny pracy pedagoga w roku szkolnym 2017/2018:

Ewa Słota (opieka pedagogiczne nad uczniami klas 1-6):

poniedziałek   8:00 – 14:30
wtorek             8:00 – 13:00  (8:00 – 10:30 dyżur w budynku przy ul. Sportowej 1a, 10:30 – 13:00 – dyżur w „Centrum”)
środa                8:00 – 13:00
czwartek          8:00 – 13:00 (8:00 – 10:30 – dyżur w „Centrum”,  10:30 – 13:00 dyżur w budynku przy ul. Sportowej 1a)
piątek               8:00 – 12:30

Alicja Postrożna (opieka pedagogiczne nad uczniami z oddziałów gimnazjalnych i klas 7):

poniedziałek   8:00 – 12:30
wtorek             8:00 – 13:30
środa                8:00 – 13:00
czwartek          8:00 – 14:30
piątek               8:00 – 12:30

Artykuły warte przeczytania:

Archiwalne:

Poznaj własne światy

W klasie 6b oraz w kl. czwartych i piątych w I semestrze roku szkolnego 2014/2015 odbyły się warsztaty wychowawcze. Głównym celem zajęć było zwiększenie świadomości uczniów na temat ich sposobów uczenia się; dopasowanie treści szkolnych do sposobów uczenia się oraz wypracowanie wskazówek dla nauczycieli oraz rodziców wspomagających pracę z dzieckiem. Każdy uczeń poprzez przyznanie tzw. lajków od 1 do 5 samodzielnie określał, w jakim świecie czuje się najlepiej. Przypisując odpowiednią liczbę punktów od 1 do 5 do czterech stwierdzeń w każdym świecie poznawał również swoje preferencje co do aktywności. Część zadań wymagało od dzieci autorefleksji, musiały szczerze odpowiedzieć na trudne zagadnienia, m.in. wypisanie swoich plusów i minusów. Niektóre zadania były dla dzieci emocjonujące, wciągające, intrygujące albo przyjemne. Do rozwiązania były zagadki muzyczne, labirynty, dzieci sprawdziły się sportowo, było m. in. zbijanie kubeczków, odbijanie lotki, jak również budowanie rakiety kosmicznej czy łamigłówki z zapałkami. Uczniowie pracowali w grupach i bardzo pozytywnie ocenili zajęcia. Każdy z rodziców otrzymał po badaniu zestawienie wyników kwestionariusza poszczególnych dzieci.

Poszczególne badane światy odpowiadały następującym rodzajom inteligencji:

ŚWIAT                                                                                                                    INTELIGENCJA
Świat kosmosu                                                                              Inteligencja wzrokowo-przestrzenna
Świat słów                                                                                       Inteligencja językowa
Świat liczb                                                                                         Inteligencja logiczno-matematyczna
Świat ludzi                                                                                          Inteligencja interpersonalna
Świat działania                                                                                    Inteligencja ruchowa
Świat ukryty                                                                                           Inteligencja intrapersonalna
Świat dźwięków                                                                                      Inteligencja muzyczna

Rodzaje inteligencji są z kolei bezpośrednio związane ze sprawniejszym działaniem konkretnych półkul mózgowych:

INTELIGENCJA                                                                                                      PÓŁKULA
Inteligencja wzrokowo- przestrzenna                                                       Prawa półkula
Inteligencja językowa                                                                                   Lewa półkula
Inteligencja logiczno-matematyczna                                                         Lewa półkula
Inteligencja interpersonalna                                                                Prawa i lewa półkula
Inteligencja ruchowa                                                                             Prawa i lewa półkula
Inteligencja intrapersonalna                                                                       Prawa półkula
Inteligencja muzyczna                                                                           Prawa i lewa półkula

Jeśli dziecko najwyżej oceniło dany świat, to najlepiej wspomagać je w rozwoju według przykładowych następujących wskazówek:

Inteligencja Językowa- wskazówki do pracy z dzieckiem
Inteligencję językową rozwijają zgadywanki, krzyżówki, gry słowne, a przede wszystkim czytanie.
Śpiewanie, recytowanie wierszy, dyskusja w grupie na tematy dotyczące lekcji, ćwiczenie argumentowania swojego stanowiska.
Pisanie opowiadań, tworzenie ich wspólnie w klasie np. każdy z uczniów dokłada do opowieści po jednym zdaniu, tworzą wspólną historię; atrakcyjną formą może być tworzenie takiej opowieści w formie elektronicznej i odczytanie jej na lekcji.
Warto od narodzin, ale też i przed narodzinami głośno czytać dzieciom. Równie ważne jest śpiewanie, recytowanie wierszy i rozmowa z dzieckiem na różne tematy.
Spisywanie opowieści, które dziecko wymyśla.
Układanie wspólnej historii- rodzice z dzieckiem dokładają po jednym zdaniu do opowiadania- mogą je także spisywać- w ten sposób ćwiczymy kreatywność.
Polecane gry: scrabble, gry słowne- wisielec, anagramy oraz krzyżówki, ułożenie własnego quizu przy pomocy dostępnych książek z zagadkami, gra w Państwa miasta.
Zachęcanie dziecka do czytania literatury w różnych gatunkach- być może znajdzie coś, co do niego przemawia.
Zabawa ze słownikiem- wybieramy nieznane dzieciom słowo, wspólnie wyjaśniamy znaczenie i układamy z nim zdania.
Pisanie przez dziecko pamiętnika, dziennika z wakacji, bloga.
Zabawa w tworzenie słów- np. jak nazwać jakąś maszynę w przyszłości, która będzie szykowała nam posiłki.
Wybranie opowieści z gazety i podsumowanie jej dla dziecka, próba stworzenia streszczenia samodzielnie przez dziecko na innych przykładach.
Napisanie piosenki, limeryku, poematu na temat rodziny, klasy, szkoły itd.
Rozmowa z dziećmi na aktualne tematy, zachęcanie do wyrażania własnej opinii.
Omawianie postępowania postaci z filmu, serialu- dlaczego to zrobił, co zrobił, co możemy wywnioskować na temat jego charakteru.
Zadawanie pytań pogłębiających: dlaczego? Jak dokładnie? Opowiedz mi coś więcej?- pozwoli to na poukładanie myśli i wypowiedzi uczniów.
Gra w thriller- wybierzcie jakąś czynność dnia codziennego, ale opiszcie ją jakby była straszną historią, mrożącą krew w żyłach, wyolbrzymiajcie szczegóły, niech w Waszym opisie będzie przesada.
Co najmniej raz w miesiącu niech dziecko nam opowie o temacie, którego nauczyło się w szkole, niej wyjaśni go jak najbardziej szczegółowo.

Inteligencja Wizualno- Przestrzenna- wskazówki do pracy z dzieckiem
Korzystanie na lekcji z zajęć plastycznych
Stworzenie kółka plastycznego w szkole.
Sklejanie modeli, korzystanie z układanek.
Lego.
Czytanie map, pozwalanie dziecku pilotować w czasie wycieczki szkolnej, wspólnej jazdy samochodem.
Zachęcanie dziecka do rysowania, korzystanie z różnych technik rysowania.
Gra Mentalna zabawa w chowanego- myślenie o czymś co mentalnie chowasz w klasie, domu, szkole, a zadaniem dziecka jest znalezienie tej rzeczy na pamięci wzrokowej- zapamiętanego planu klasy, domu, szkoły i znajdujących się w niej rzeczy.
Podczas słuchania muzyki, rysowanie tego, co sobie wyobrażamy.
Poszukiwanie wzorów, rysunków w chmurach, na liściach itd.
Zabawa w projektowanie, np. idealny dom, ubranie dla danej zabawki, zwierzęcia (żyrafy, słonia) itd.
Zachęcanie dziecka do wizualizowania sobie swoich udanych występów sportowych.
Zachęcanie dziecka do wyobrażania sobie rozmowy z ludźmi z historii, o których właśnie się uczy lub by wyobraziło sobie wyprawę do miejsc omawianych na geografii lub żeby wyobraziło sobie zmniejszenie się i przebiegnięcie wokół narysowanego kształtu.
Wcielanie się w rolę na pół godziny- Zachęcanie dziecka do wyobrażenia sobie jak się żyło w starożytnej Grecji, jaka była codzienność danej postaci historycznej, jak to jest poruszać się na wózku inwalidzkim, nie słyszeć , nie widzieć.
Tworzenie collage przy pomocy różnych materiałów, na przykład po wizycie w ogrodzie, modelowanie w glinie.
Gra w słownik obrazkowy- narysowanie pojęcia.
Przestawianie konkretnych uczuć jako abstrakcyjnych wzorów.
Wizualizowanie sobie wystąpień publicznych.
Zajęcia plastyczne w domu, zapisanie dziecka na kółko plastyczne.
Planowanie wycieczek samochodowych, w trakcie których będzie się używało kompasu, zabawa w poszukiwanie skarbu z mapą (może być ukryty w domu lub gdzieś na zewnątrz).

Inteligencja Muzyczna – wskazówki do pracy z dzieckiem
Łączcie z muzyką wszystko, co się da.
Rozmawiajcie na wycieczce, w czasie lekcji, spacerze o tym, jakie dziecko słyszy dźwięki.
Zachęcanie dziecka do wystąpień przed publicznością oraz do pisania własnych piosenek, udziału w kółku muzycznym, zorganizowanie przeglądu piosenek klasowych.
Odtwarzanie muzyki w tle w trakcie nauki.
Zamienianie faktów oraz ciągów zdarzeń do zapamiętania w piosenkę.
Opowiadanie fragmentu książki przy pomocy różnych akcentów oraz z podkreślaniem różnych słów kluczowych.
Zgadywania nastroju za pomocą różnych tonów mruczenia.
Nagrywanie dźwięków, układanie ich w takiej kolejności, by tworzyły historie.
Wymyślanie rymowanek, piosenek i wierszy.
Ilustrowanie opowiadań efektami dźwiękowymi.
Umożliwienie dziecku kontaktu z różną muzyką, nie tylko popularną lub poważną.
Obserwowanie filmów i seriali pod kątem muzyki- jak jest wykorzystywana do budowania nastroju i napięcia.
Koncerty rodzinne i szkolne- ściągnięcie tekstów z internetu, karaoke.
Rozmowa o uczuciach przy różnego rodzaju muzyce.

Inteligencja Ruchowa – wskazówki do pracy z dzieckiem
Zachęcanie dziecka do uprawiania sportu, przystąpienia do grupy teatralnej, uczestnictwa w zajęciach artystycznych (rzeźbiarstwo), wykonywanie modeli.
Wykorzystanie ruchu w trakcie nauki np. dziecko ma się uczyć stolic- może narysować mapę na chodniku, wypisać stolice i jeździć od jednej do drugiej; można ułożyć mapę z układanki, wykorzystać ciało jako mapę i w poszczególnych miejscach umieszczać stolice.
Gra w kalambury- pokazywanie tytułów książek, filmów, pojęć abstrakcyjnych.
Pokazywanie emocji za pomocą gry ciała i mimiki.
Wymyślanie gry rodzinnej- zadaniem dziecka jest przeprowadzenie wywiadu z członkami rodziny i stworzenie z tych wskazówki gry.
Żonglowanie chusteczkami i piłeczkami (koordynacja oko- ręka).
Zachęcanie dziecka do pływania i uprawiania co najmniej jednej dyscypliny sportowej.
Nauka wspólnych tańców.
Wybranie różnych emocji- szczęścia, obawy, podekscytowania, smutku i poruszanie się w sposób, który wyrazi to uczucie.

Inteligencja Logiczno-Matematyczna- wskazówki do pracy z dzieckiem
Zadawanie intrygujących matematycznych zagadek – by dziecko zatrzymało się i pomyślało – zachęcanie do obliczenia uzyskanego rabatu, szacowania ile makaronu jest na talerzu, a także rozwiązywania zagadek- ilu kierowców jest potrzebnych do przewiezienia drużyny piłkarskiej.
Pokazywanie dzieciom, że rachunki są dla rodziców ważne.
Gotowanie i majsterkowanie- zadania te wymagają przestrzegania instrukcji, wykonywania kroków po kolei.
Gra ze wzorem- jedna osoba tworzy szereg liczb z ukrytym wzorem, zadaniem pozostałych uczestników zabawy jest wykrycie tego wzoru.
Przydatne gry: zgadywanki arytmetyczne, szachy (dodatkowo stymulują inteligencję przestrzenną), warcaby, kółko i krzyżyk, statki, gry planszowe, chińczyk, wszelkie gry strategiczne.
Gra w karty- Kierki, Remik- liczy się w nich strategia oraz wzory działania.
Zabawa się w przewidywanie, co dalej wydarzy się w filmie, serialu, sztuce teatralne- wygrywa ten, który będzie najbliżej prawdy.
Odwiedzanie muzeów związanych z nauką i historią naturalną.
Dyskusja nad wadami i zaletami np. wyjazdu na wakacje w dane miejsce, wspólnego klasowego wyjścia.
Omawianie zalet i wad danego tygodnia.
Gra w 20 pytań – jedna osoba wymyśla jakiś przedmiot, zadaniem drugiej jest odgadnięcie co to jest. Ma na to 20 pytań, na pytania można odpowiadać jedynie „tak” lub „nie”.
Poszukiwanie sposobów na wyciąganie wniosków z programów telewizyjnych, dyskusja na kontrowersyjne tematy według wzoru ZPI (Z- za, P- przeciw, I- i co dalej?). Ważna jest litera I, przypomina ona, że jest bardzo niewiele tematów, dla których uczciwa dyskusja nie spowoduje zmiany poglądów.
Zachęcanie dziecka do obliczania reszty w sklepie.
Wymyślenie kodu i zaszyfrowanie w nim wiadomości, zadaniem rodziny, klasy jest rozszyfrowanie.
Uczenie argumentowania- jeśli dziecko chce podwyżki kieszonkowego, dostać coś szczególnego na urodziny, niech przedstawi przemyślane argumenty.
Gra w „Fizz-Buzz”. Zaczynacie wspólnie liczyć od 1 i gdy ktoś dociera do 3 lub wielokrotności 3 (6, 9, 12, itd.), zastępuje liczbę przy pomocy słowa „Fizz”. Gdy ktoś dochodzi do 5 lub jego wielokrotności, powinien zastąpić liczbę słowem „Buzz”. 15 i 30 to „Fizz Buzz”.
Zadawanie stymulujących pytań – Co wydarzyłoby się w wyniku tego? Jakie założenia, które stawiamy mogą być nieprawdziwe?

Inteligencja Interpersonalna – wskazówki do pracy z dzieckiem
Umożliwienie spędzania czasu dzieciom w większym gronie.
Zachęcanie dzieci do udziału w życiu społecznym- wolontariatu, zajęciach pozalekcyjnych, działalności w organizacjach.
Praca na lekcji wymagająca współpracy w grupie.
Przeglądanie obrazów w książce, internecie, gazetach, albumie rodzinnym- określanie uczuć oraz myśli osób na podstawie zdjęć.
Pokazywanie dziecku jak słuchać- z pełną uwagą, odtwarzając to, co się usłyszało i jakie uczucia dziecka zrozumiało, zanim się wyrazi własną opinię.
Gra w słownik rysunkowy- partner ma za zadanie zgadnąć co wyraża obrazek.
Gra- zadanie dziecku odtworzenie prostego obrazka, na który się patrzy poprzez przekazanie mu instrukcji werbalnej.
Prezentowanie argumentów przeciwnych do własnych.
Stworzenie herbu rodziny, klasy, który będzie zawierał wszystkie szczególne umiejętności poszczególnych członków.
Powierzenie dziecku odpowiedzialności zaplanowania życia rodzinnego bądź klasowego.
Zachęcanie do kłótni na niby- ale argumenty muszą być przemyślane i logiczne.
Gra 1000 pytań.

Inteligencja Intrapersonalna – wskazówki do pracy z dzieckiem

Umożliwienie dziecku samodzielnego określania swoich celów, wybierania zadań, określania czasu i tempa, w jakim wykona dane zadanie.
Stworzenie przestrzeni na samodzielną naukę i określanie jej tempa.
Zindywidualizowane gry i zabawy.
Posiadanie przez dziecko przestrzeni, zacisznego miejsca w domu, gdzie będzie mogło w samotności rozwijać swoje hobby i zainteresowania, a także w razie potrzeby oddać się introspekcji.
Pokazanie dziecku, że także dorośli (rodzice, nauczyciele) wyznaczają sobie cele i plany. Dzieci uczą się więcej z tego, co robimy niż mówimy.
Zachęcenie dziecka do traktowania własnych błędów jako szansy do wyciągnięcia wniosków na przyszłość – Czego możesz się nauczyć z tej pomyłki, aby następnym razem wypaść lepiej?
Zachęcenie dziecka do prowadzenia pamiętnika.
Zaproponowanie dziecku prowadzenia dziennika nauki.
Zachęcanie dziecka do mówienia na głos, gdy wykonuje nowe zadania.
Skupienie uwagi dziecka na jego mocnych i słabych stronach w zakresie różnych inteligencji oraz technikach, które działają najlepiej w jego przypadku.
Dyskusja z dzieckiem na ważne tematy etyczne i moralne, pytanie o opinię dziecka.
Oprac .i.sz.